By popular request: så här gör man en surdeg

Flera har "kommit ut" som bloggläsare de här senaste dagarna, det värmer mitt bagarehjärta varje gång det händer. Sen blir jag också glad och smickrad att någon vill läsa om det jag gör, speciellt som jag väntat så länge med att starta den.

Har också fått flera frågor om surdeg och nu kommer den pinsamma sanningen fram, jag har aldrig startat en surdeg utan har alltid fått utav någon annan. Min första surdeg, som står inne i kylskåpet, fick jag 2008 under en bakkurs med Jan Hedh på Restaurangakademin. Surdeg nummer 2 som står i rumstemperatur och puttrar för fullt (och som två av er har tjingat lite utav) fick jag utav Sébastien på surdegskursen nu i februari. Nu skrev han på sin hemsida Brödpassion att det är en riktigt lång kö till de kurserna, men jag rekommenderar er att ställa er i den kön, bästa brödkursen någonsin och man kommer hem sprängfylld med inspiration till att börja skapa och att leva ett tillsatsfritt liv framför allt. Men främsta lärdomen var att mat ska ta tid och det är lite samma sak i livet, vissa saker måste ta tid. Japp, jag har nog en liten fjortis- crush på honom, men han är helt fantastiskt inspirerande!

Men, tillbaka till surdegen, som jag då aldrig har gjort. Så, för att inte bara sitta här och predika om hur man ska göra en surdeg och uppmana er att göra en så ska jag själv den här veckan starta upp och försöka få liv i en surdeg. Jag kommer att använda mig utav monsieur Boudets recept som återfinns här på recept.nu

Sen kan man göra en ren vetesurdeg och en ren rågsurdeg, men jag har också börjat mixa och det fungerar lika bra det. Den som står i kylskåpet är dock fortfarande renodlad vetesurdeg och jag tänker nog behålla den så också.

Kommentarer

  1. Japp, nu är min på gång, rapporterar imorgon om hur det går

    SvaraRadera
  2. Inget bubbel än, men däremot en liten mild doft, har matat på den igen och får se hur det ser ut imorgon

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Du får vänta någon dag till, men kan avslöja att jag fått ihång en fungerande surdeg

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg