Croissant aux amandes

Dagen efter var croissanterna inte lika roliga att äta och då kan man transformera dem och göra croissant aux amandes av dem
Jag går inte igenom receptet nu eftersom det går att läsa ovan men ingredienserna. Mandelmjöl finns att köpa på Petite france eller på Eter och essencefabriken. Men för den som inte bor i Stockholm så kan man göra eget så här:
Skålla mandel (koka upp snabbt i kastrull) och ta bort skalet. Det är enklast när mandeln fortfarande är varm då de bara "ploppar av". Låt torka. Sedan kör du mandeln antingen i en matberedare eller i en mandelkvarn. De senare har blivit vanligare på senare tid, när jag köpte min frö någa år sedan var det flera handlare som tittade på mig som jag var ett ufo. Sikta sedan mandelmjölet för att undvika stora bitar.

cassonadesocker har jag också köpt på Petite france men som receptet säger så kan man lika bra ha råsocker i ströform.

Farligt goda blev de, tog med dem till jobbet (com jag skrev nedan) och de gick åt med en gång. De är rätt maffiga bara och det behövs ingen stor bit innan man blir mätt (men det går alltid att äta en liten liten bit till). Här är de utan florsocker, men den hade jag med till jobbet.

Nästa gång ska jag däremot testa att ha i råsocker även i mandelcrémen, inbillar mig att det blir en lite mer sirapslik smak och kanske lite mer crunchy också. Men man lär sig varje gång!

Kommentarer

Populära inlägg