Ostron- en helt vanlig söndag

Har nog tidigare skrivit här att jag är lite svag för ostron och hur kan man motstå det när det är erbjudande på dem i den lokala fiskhandeln? Idag var det fine de claire som fick komma med mig hem och avnjutas.

Sen är det själva öppnandet, jag köpte den här lilla kniven i fiskdisken på NK i höstas för en sisådär 15 kronor. Tycker att det är fullt ok pris för något man kanske använder hemma bara några gånger om året och som man kanske inte vill lägga ner en massa pengar på. Sen ska man öppna de och det är det trixiga. Ett tips (som jag lärt mig efter att ha tittat på olika matlagningsprogram), ha en tjock handduk om ostronet och greppa hårt och sök sedan efter ett sätt att öppna dem.



Det kan vara lite knepigt ibland att hitta ibland men när man gör det så kör man in kniven vrider om och trycker upp. Det är nu jag förstod poängen med handduken, jag slant nämligen med kniven och körde in den rakt i handen, tack och lov var handduken emellan annars hade jag blivit ofrivilligt piercad.
När du fått upp den så lossa gärna ostronen från muskeln så att den är lättare att svepa i sig. Och behåll gärna havsvattnet däri, det ger en härlig sälta.


Servera sedan på en bädd av is och med en citronklyfta. Man kan även göra en vinaigrette med rödlök att ha till.

Nu har jag öppnat ostron några gånger nu och börjar få in snitsen, men första gången var jag lite klumpigare och fick med skalrester i ostronen, mindre angenämt att slurpla i sig ostron och få lite extra krisp i. Men det tar sig efter några gångers öppnande. Sen finns det otroligt många sorters ostron, fine de claire är lite mindre och bland de vanligare sorterna och sen har jag även testat Utah Beach som är lite större och "köttigare" också en av de mer vanliga sorterna. testa dig fram för att hitta just din favorit och om du vill prova så har de ostronkväll på Pontus! på Brunnsgatan torsdagkvällar, tre ostron och ett glas vin för 150 kronor.

Kommentarer

Populära inlägg