Esmu cep Latvijas kūka

Den där titen kan ni fundera på ett tag. Igår var det dags, mästarprovet, hur mycket bakning har jag i mig egentligen och kan jag knäcka receptkoden. Svarat är, mja, gjorde ett misstag i mitten som jag insåg precis när jag gjort det men var lite för lat för att korrigera det, men det gick ändå, men slutresultatet hade blivit lite annorlunda om jag gjort rätt från början.
Men, så här gick det. Först gjorde jag pajdegen där smör och socker vispas, 150 gram smör och 1 dl socker, vitt. Tack och lov för köksmaskiner, de gick 10 minuter i Kitchen aiden innan det blev vitt. Mamma berättade att mormor vispade, för hand. Jag måste säga att jag är riktigt imponerad.

Sedan skulle man ha i 220 gram vetemjöl, 1 msk vispgrädde och hasselnötter. Hasselnötterna rostade jag först i ugnen på 150 grader (kolla noggrannt för det är lätt att de bränns vid) och gnuggade sedan bort skalet med en linnehandduk innan jag finhackade dem i matberedaren. Lägg sedan i matberedare eller gör för hand.
Jag lät den sedan vila en timme vilket visade sig vara ett misstag då den blev hård som sten i kylen och jag fick smula sönder den. Nej, ta ut den direkt i en springform (vanlig form som köps på Ica, Coop m.m.) som är smörad och bröad med mandelmjöl.

Sedan till fyllningen. Blanda äggulor och socker i en skål och tillsätt sedan zest (skal) från en citron och saften. Älskar mitt rivjärn från micoplane, helt perfekt till att riva skal, parmesanost, allt.


Och nu ska vi se hur många som upptäcker misstaget. Jag glömde att vispa upp äggulorna och sockret innan jag hade i zest och saft. Klantigt klantigt, det påverkar ju tårtans fluffighet och volym. Jag insåg misstaget redan i det här skedet men tänkte att det kanske skulle ta sig, kan svara att, nej, det gör det inte. Om man gör rätt vipar man först socker och smör pösigt och sen vänder man ner citronen.
Äggvitorna ska man sedan vispa upp till ett tjockt skum ( ni vet väl hur man ser om en äggvita är färdigvispad, håll bunken upp och ner ovanför huvudet, släpper den är den inte klar). Och så vispar man alltid ägg i glas eller stålbunke och inte i plast.

Under tiden äggvitan vispades så gjorde jag den tredje delen av fyllningen. 6 dl gräddfil blandades med vaniljsocker. Här fick jag gå en del på känsla hur mycket vaniljsocker jag skulle ha i.


Smaka på citronen och hur sur den känns, är den väldigt sur i smaken ha i mer vaniljsocker, är den inte så sur, mindre vaniljsocker. Vänd samman och ha sedan i 1 msk standardmjölk (3%). Ha sedan i grovhackad mandel som är skållad innan

d.v.s. man kokar dem i några sekunder och sedan ploppar man ut dem ur skalet. Det är varmt som attan så akta tassarna. Grovhacka sedan mandeln och vänd ner den i gräddfilen.
Vänd sedan ner övriga ingredienser och häll ner smeten i pajskalet.

Sen var det tiden i ugnen. Jag hade den i på 225 grader i 25 minuter, de sista fem minutrarna så täckte jag kakan med staniol då jag inte ville ha för mycket färg. Nösta gång ska jag nog ha den på lägre temperatur och längre då jag vill ha den lite torrare. Och här är den, lite gulare på bilden än i verkligheten. Den är väldigt "vobblig" d.v.s. lös och svårt att avgöra om den är klar, men den sätter sig efter några timmar.

Och så här såg den ut inuti. Den fick vila några timmar. Min mamma, som fick agera domare igår, sa att den skulle ha varit lite högre och troligen beror det just på fadäsen med äggulorna. Men man lär sig varje gång.

Och ja, för den som undrar så har jag varit lite svävande med flit rörande ingredienserna ovan. Man kan ju inte dela med sig av alla sina hemligheter...

Kommentarer

Populära inlägg