Startskottet har gått, våren är här

Jag brukar vara på Rosendals trädgård på Djurgården i Stockholm även juletid men efter det brukar det bli uppehåll tills solen tittar fram och första besöket för säsongen signalerar för mig att "Ja, nu är våren här". Idag var den dagen. Inte lika varmt som förra veckan men solen sken och i läläge var det riktigt varmt. Fortfarande så var fälten upplogade och det är svårt att tänka sig att det om bara några månader kommer att finnas självplock av blommor där och att alla grönsaker kommit upp.

Idag var det i alla fall dags för premiärfiket. Rosendal har ekologisk och egenodlat på menyn, dels en liten restaurangdel med tre varma rätter, en fisk, en kött och en soppa. På sommaren har de helt ljuvliga sallader. Sen har de ett enormt kakbord med bl.a. morotskaka som är jättegod. Jag gick en bakkurs på Rosendal för några år sedan och fick veta att de under högsäsong sålde 32 morotskakor om dagen. Sedan dess har Rosendal blivit mer populärt och de säljer nog mer. De har också bullar, hallongrottor, kladdkaka och en massa andra godsaker.

Idag fick det dock bli en helt vanlig smörgås med järnaost och nybakt bröd (för de har ju bageri där ute också) och en bulle med fyllning av choklad och chili. Lite intressant känsla att äta en bulle med lite sting i. Den var god, men som jag kommer att skriva om imorgon så finns det en annan bulle som jag tycker är enormt mycket bättre.


Nu längtar jag till sommaren som man kan spendera ute i trädgården på Rosendal, liggandes under ett träd med änder som vaggar runt en. Där är det lätt att glömma bort tid och rum samtidigt som man tuggar på en mandelmums (recept kommer i något inlägg längre fram för fy vad sugen jag blev på det nu). Men besök, allt är ekologiskt och det drivs av en icke vinstdrivande syfte och det är en oas man behöver i storstadens stress.

Kanske också såhär i påsktid, de har öppet hela helgen.
GLAD PÅSK!

Kommentarer

  1. Är den bra, den kursen de har på Rosendal? Jag sneglade på den förut, men det blev aldrig av att jag gick den, av flera olika skäl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick den för flera år sedan, så jag kan inte svara för hur den är idag (jag tror också att de bytt bagare sedan dess). Men då var den kul, men det var mest fokus på kakor och vetebröd- samtidigt är deta lltid kul att få fritt tillträde till skafferiet och få komponera ihop egna fyllningar till bullen. Pistage och mörk choklad är en riktig höjdare!

      Radera
  2. Hmmm... jag gillar ju bröd. Helst skulle jag vilja komma åt en vedeldad stenugn där man kan få baka. Gjorde man inte det på kursen? De har ju en närapå legendarisk "nybyggd" sån på Rosendal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kan ju ha ändrat kursinnehållet sedan dess. Men man är i deras kök med den vedeldade stenugnen (på den tiden hade de ingen "vanlig ugn" och har svårt att se att de har installerat det nu), håller med om att det är en rätt intressant historia bakom hur den byggdes. Nu kommer jag inte ihåg vadhan heter men han är ju rätt bestämd i sin filosofi om stenugnar.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg