Kan mat smaka som en liten bit av himlen?

Jo, det kan den fick jag lära mig igår, den kan båda smaka så och uppenbarligen kan magen också sjunga av glädje. Jag och sällskap var på Ekstedt på Humlegårdsgatan, Stockholm igår. Har väntat på reservationen i dryga tre veckor och måste först säga att jag alltid tycker att det är trevligt att de ringer en några timmar innan för att säga att man är välkommen och, OCH höra efter om man har några matallergier, det har aldrig hänt i världshistorien och oftast får man nästan skämmas på en krog (Ulla Winblad t.ex.) för att man ber de om att göra ett alternativ utan laktos i. Sen kan man ta tabletter men jag brukar byta väska när jag ska ut och då är det lätt hänt att tabletterna ligger kvar i den gamla väskan. Men i alla fall. Väl framme hittade vi kärleken fast vi valde att gå åt andra hållet

och fick ett enormt bra välkomnande i dörren. Vilken service- helt fantastisk! Gillar också att man som alkoholfritt alternativ inte bara erbjuder läsk, juice eller vatten utan att man har bra alkoholfri cider. Som liten apertif innan maten var det foccacia (eller var det fougasse?) med fyllning av bl.a. tomater och ost och toppad med hackad ruccolasallad. Så gott och frasigt att det bara krävdes två mumsbitar för att få ner den.

Sen var det menyn, de har ett fyra rätters paket för 680 kronor (och även här kunde en rätt bytas ut om det var något man inte åt) men valde att ta tre rätter och sällskapet två rätter. För min del blev det pilgrimsmussla och blåmussla grillade över öppen eld med blåstång, hasselnötter, ostron och gurka och sällskapet tog bläckfisk med glödbakad purjolök, vitlök & citron som kom ut i en glödhet panna. Jag hade ögnat lite på bläckfisken jag med men mindes en nyårsbuffé i Thailand då jag åt grillad bläckfisk och blev så illamående att jag var tvungen att gå och lägga mig och missade tolvslaget så det blev musslorna.






Otroligt gott! Gillade det knapriga i hasselnötterna mot den mjuka konsistensen i musslorna och pilgrimsmusslan ville jag aldrig att den skulle ta slut på tallriken. Till maten serverades nybakt bröd och hemkärnat smör med en underbar sälta och en oerhört vacker smörkupa










Till huvudrätt hade vi båda valt hängmörat högrev med oxmärg, lök, potatis och rökt timjan. Också gott, eller som jag sa till personalen (som var väldigt attentativ och duktig) för gott. Köttet var perfekt rött och mört, löken lite söt men bröt av köttet bra och med potatispurén till- mmmmmmmmmmmmmums! Inget för den bantande, purén simmade bokstavligen i smör- underbart!

Till efterrätt hade jag valt glödbakade äpplen marinerade i chili och ingefära (gillar när det hettar till lite) med saltkolaglass och vedspisbakade munkar.

Flamberad i bourboun och jädrar i himlen vilken låga det slog upp, minst en meter och trodde ett tag att lampan ovanför skulle smälla av värmen, men den klarade sig. Hur läckert som helst, som en egen liten föreställning i allt ihop.

Och jag hade ju glömt tabletterna igår men lite laktos fixar man alltid och man tål fetare produkter bättre än magra och den glassen var wow. Jag är ingen glassperson i vanliga fall men den- fantastisk, det här söta mot det salta och kombinationen av äpplena, glassen och munkarna var nästan så att man kunde gråta av matglädje.

Ett besök på Ekstedt, ska erkännas, kostar några slantar men för de slantarna får man bra mat, eller kanske ska säga en upplevelse och en service som var helt fantastisk. Kan inte minnas sist jag haft så bra service på en restaurang. Slutsatsen är att jag kommer att gå dit igen och njuta av varenda tugga, det är inte alltid jag ser så här glad ut efter ett restaurangbesök

Kommentarer

Populära inlägg