Månadens utmaning

Ett tag hade jag som mål att varje månad göra minst en ny sak i matväg men sen har jag slappat till mig och blir lat och bekväm, den här månaden testade jag förvisso confit de canard så vad ska jag hitta på nästa månad. Jag älskar thaimat, ju starkare desto bättre, eller nja, det är en sanning med modifikation, frågar de i Thailand om du vill ha spicy eller no spicy, säg no spicy, det första alternativet kan ge en väldigt dålig påminnelse om det dagen efter (utan att gå in på närmre detaljer). Lite längre fram kommer jag skriva om mitt favoritställe i Thailand och min favoritbok (har också gått i matlagingskurs hos henne nere i Thailand). Favoriträtten är green curry chicken, starkt och sött på en och samma gång. Andra favoriter är chicken, chili & cashew och hot pan.

Så maj månads uppdrag blir att skaffa en mortel, göra egen grön currypasta (tar cirka 40 minuter för hand) och sen göra en riktigt grym grön curry från scratch! Och återupprepa bedriften ovan, för en grön curry, en riktig grön curry är bland det bästa man kan äta!

Du som läsare får gärna komma med förslag om vad jag kan ha som utmaningar sen, inget för konstigt så att man måste ha skumma ingredienser som aldrig använda sen men ändå så att det blir en utmaning!

Kommentarer

Populära inlägg