Påskaftonens skaldjursplatå

Vi är ingen stor familj, det är jag, min mamma och min storebror. Och då storebor är nere i Portugal och surfar så bestämde mamma och jag att vi skulle äta ute på påskaftonen. Då vi var på Pontus! seafood under krogveckan så kom vi att tänka på birdie nam nam priserna som de har på Pontus!, d.v.s. lämnar man bordet innan 19.15 eller kommer efter 22.00 får man 50% på maten (inte på drycken) och då vi båda älskar skaldjur så var det inget svårt val igår att ta in skaldjursplatån (äten flera gånger tidigare).

Innan maten får man nybakt bröd att mumsa på, lite besviken dock på att de slutat med det vispade smöret som de hade förut, det är riktigt gott, speciellt om man strör lite flingsalt över. Det är riktigt enkelt att göra själv. Smält 50 gram smor och lät svalna av lite, lägg sedan i smörkuber som blivit rumstemperade och vispa ihop. En kub i taget bara. Vispa ihop tills det blir vitt och fluffigt.

Sen tillhör jag den skaran som inte dricker alkohol så ofta men inte heller tycker att det är så himla roligt att få alternativet läsk eller vatten till maten och gillar därför när de har en bra drinklista med alkoholfria drinkar som man kan välja till maten. På Pontus! har de en som heter Pink princess som det är körsbär i och så har de skum på toppen (gjort på äggvita misstänker jag) men igår tog jag Ginger & apple smash en fräsch drink med (som namnet säger) ingefära, lätt touch av äpple och färsk mynta. Jättegod och frisk!

Och till platån, vi tog den lilla skaldjursplatån och fick ut det här fatet för två personer.

Längst fram i bilden har är det Utah Beach ostron (historienörden i mig tänker direkt på Dagen D då de allierade intog stränderna på Normandie, men det är en helt annan historia). Jag testade ostron första gången för några år sedan och tyckte att det var jättesnuskigt. Smakade, tyckte jag, som en salt snorloska. Men, sen var vi på Pontus! för drygt ett år sedan åt skaldjursplatå, tog in ostron och wow, nu tillhör det en av favoriterna och det har t.o.m. hänt att jag köpt hem en liten kagge själv och njutit av. Avnjutes bäst med en skvätt citron eller en rödlöksvinaigrette. Sedan var det färska räkor, musslor, en halv irländsk krabba och sedan en halv hummer. Allt var jättegott! Till det en rödlöksvinaigrette, en sojamajonnäs (min personliga favorit), aioli och kaprismajonnäs.

Maten är alltid jättebra och servicen kan man inte klaga på egentligen bara det att med minnet av Ekstedt färskt i minnet så jämför jag med det. Det var inget fel på servicen men de var lite mer uppmärksamma på Ekstedt och fyllde på vatten utan att man behövde säga till. Här var det nästan överfullt av skal på tallriken innan de bytte och vi fick be om nya såser två gånger. Men annars jättetrevlig personal, god mat och goda drinkar! Väl värt ett besök och jag kommer definitivt att återkomma, är riktigt sugen på att testa ostronsoppan!

Kommentarer

  1. Det där ser jättegott ut! Skaldjursplatå är verkligen härligt!
    Tack för tipset om 50%, det var ju bra att få veta.

    Ha en skön annandagpåsk
    Hälsningar Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett riktigt bra erbjudande, men ska man dit en helg måste man nästan boka någon vecka i förväg, det är fler än jag som har fått nys om birdie-nam-nam :)

      Detsamma!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg