Påsktårta - Den fula ankungen

Det här receptet har jag helt ogenerat tagit från tidningen Baka nr 2/2012 (senaste numret, en för övrigt väldigt bra tidning).

Jag valde dock att göra min gul eftersom det ändå är påsk och kallar den för Den fula ankungen då det sitter en liten ankunge i marsipan högst upp.



Tårtan består av vaniljbottnar med lager av cocosmousse och hallonmousse och sedan dekorerad med grädde. Det här behöver du till tårtbotten:
4 ägg
300 gram socker (3½ dl)
1½ dl vatten
90 gram vetemjöl (1½ dl)
110 gram potatismjöl (1½ dl)
30 gram vaniljsocker´(2tsk)
30 gram bakpulver (2 tsk)

cocos att strö formarna med

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj två bakformar med 18 cm i diameter och beströ dem med cocos.

Dela äggen i gulor och vitor. Jag brukar använda händerna då det är lättast och tycker att det också är lättast att hålla gulan intakt på det sättet. Ingen gula får komma i vitan, då går det inte att vispa upp ett fluffigt skum. Kommer gula i vitan är det bara att börja om och släng i så fall ägget direkt i papperskorgen inte i slasken.

Vispa äggulor och socker pösigt. Tillsätt vattner och vispa ytterligare någon minut.

Blanda vetemjöl, potatismjöl, vaniljcoker och bakpulver; rör ner det i smeten.

Jag brukar alltid sikta ner de torra ingredienserna för att slippa klumpar i smeten. Det är inget måste men det tar bara någon minut extra.

Vispa äggvitorna till ett hårt skum (kom ihåg, inte i plastbunke) och vänd försiktigt ner dem i smeten.


och kolla, äggvitetricket. Klart jag testade innan jag knäppte av bilden, ville inte stå där med äggvita i hela håret.

Blanda runt försiktigt så att du inte slår luften ur vitan. Fördela smeten i de båda formarna och grädda i 30-35 minuter, känn efter med sticka att de är klara. är det fortfarande kladdigt låt dem vara inne lite till och se de välgräddade ut så lägg över lite staniolpapper. Ta ut och låt svalna.



Och så här görs cocosmoussen:
2 dl créme fraiche (34%)
150 gram socker (1½ dl)
2 dl vispgrädde
70 gram cocosflingor (2 dl)

Vispa créme fraiche och socker i en bunke tills sockret lösts upp. Tillrätt cocos. Vispa grädden ganska hårt och tillsätt den.

Låt stå kallt i minst tre timmar så att fyllningen stabiliserar sig. Helst längre då smakerna blir intensivare ju längre den får stå.

Hallonmoussen gör du såhär:
200 gram hallon
50 gram gelésocker (½ dl)
50 gram cream cheese (philadelphiaost)
200 gram vispgrädde

Koka upp hallonen och mosa dem med en ballongvisp.

Jag använde frysta hallon och de tinade direkt i kastrullen. Har du ingen ballongvisp borde funka med en gaffel, d.v.s. du vinklar kastrullen och mosar hallonen mot kastrullens sidor.
Rör i gelésockret och låts juda någon minut tills sockret löst sig. Låt svalna. Vispa under tiden grädden. Rör ner philadelphiaosten i de kokta hallonen och vänd ner detta i grädden.

(note för övrigt hur bra nagellacket matchar moussen, här tänker vi på detaljerna!)
Ställ kallt i minst två timmar. Men samma sak här, ju längre desto bättre.

Montering:
Dela varje tårtbotten i två delar.


Bred hallonmousse på den understa,

lägg på nästa botten och bred cocosmousse på den.

Uppprepa.
Och så här ska den se ut inuti:

Jag valde sedan att plasta in tårtan och lägga in den i kylskåpet under natten. Med tårtor är det samma som med smörgårstårtor. Smakerna sugs in bättre om den får stå ett tag så ha inte bråttom med tårtan.

Dagen efter tar du ut tårtan och det är dags att dekorera genom att breda grädde över hela tårtan.
Häll 5 dl grädde i en bunke och tillsätt några droppar hushållsfärg. Jag använde gul färg som jag köpt på Eter och essencefabriken som jag trott skulle vara ok. Men efter en slagning på Äkta vara så ser jag att den innehåller E102 syntetiskt framställd färg som kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner. Känns väl sådär. Ska nog hitta nya färger. Vispa grädden lagom hård.
För att undvika kladd på tårtfatet så la jag smörpapper som jag klippt i rektanglar under tårtan som jag efter dekorering tog bort.



För att täcka upp eventuella skönhetsfel nertill så kan man använda en tyll och göra en kant nertill, jag valde att göra små bollar nertill. Tyllar kan man köpa på Lagamati eller på Kakburken . Tips är också att köpa en koppling till tyllen så är det lättare att byta tyllar men ändå använda samma påse.



Och så här blev tårtan till slut. Jag har dekorerat den med en marsipananka från Kutter konfekt. och cocosflingor från Rosendals trädgård.


Bästa kommentaren från gästerna igår var nog:
Gästen: Vad är den gjord av?
Jag: Grädde
Gästen: Oj, jag som trodde att det var en frigolitattrapp
Här kör vi bara äkta grejjer (förutom färgämnet). Om någon har tips om var man kan hitta "sjyssta" färger så tar jag tacksamt emot dem!

Kommentarer

Populära inlägg