Bästa söndagsmiddagen: Päronkyckling

Det här receptet var med i Elle mat & vin för några år sedan och är en sån där skönt rätt att göra på söndagen när man är lite trött efter helgen och inte vill anstränga sig alltför mycket till middagen men ändå inte vill fuska.
Det här behöver du:
Kyckling för fyra personer(i receptet står det kycklingklubbor men jag tycker att man med fördel kan stycka en hel kyckling, alla gillar olika delar på kycklingen, jag är mer vinge än klubba t.ex.)
8 st potatisar
2 stycken conferencepäron
salt
peppar
råsocker
12 msk vitt vin
12 msk olivolja
8 msk balsamvinäger
vitlök
färsk timjan

Gör såhär:
Klappa in en blandning av råsocker, salt (här brukar jaga nvända vanligt salt med jod) och svartpeppar (grovmalen) på kycklingen. Lägg denna i en långpanna och lägg i samma panna päron och potatis skuren i klyftor.


Lägg i hela vitlöksklyftor som du "drämt till" med bredsidan av kniven.
Blanda ihop vin (ta ett gott vin, gärna det du planerat att dricka till maten, men det behöver inte vara dyraste vinet)

Häll blandningen jämnt över kycklingen, potatisen och päronen.


Salta och peppra en gång till. Nu använder jag flingsalt och svartpeppar från kvarnen.

Sen har man på lite färsk timjan och sedan skjuts in i ugnen på 225 grader i cirka en timme.

Och voila! Färdigt och jättegott!


Lite kommentarer till receptet. När det gäller olivoljan använder jag en lite bättre olivolja, det behöver dock inte vara samma som man har för att ringla över salladen då dessa ligger i en lite högre prisklass, men inte heller den allra billigaste som smakar ingenting. Och sen balsamvinägern. Jag gillar Hugh Fearnley- Whittingstall och njuter av hans program The garden cottage (i Sverige med det ack så töntiga namnet Det ljuva livet) där han bl.a. tar upp det här med att leva av naturen och att leva utan tillsatser. Han pratade i ett program om balsamvinäger och det faktum om att man i flera balsamvinägrar tillsätter (vill bara poängtera TILLSÄTTER) den svarta färgen i balsamvinägern istället för att låta den lagras. Så snälla, läs innehållsförteckningen ordentligt och kosta hellre på en balsamvinäger som är fri från tillsatt färg. Tänker inte tipsa om något specifikt märke då det skiljer sig åt i sortimentet mellan butiker men läs ordentligt.

Jag har inte heller angett vitlöksmängden, det är högst individuellt hur mycket man gillar/tål. Jag har en enorm vitlökströskel och kan lätt ha i 10 klyftor i den här rätten utan att jag knappt känner av smaken, medan andra är mer känsliga. Jag har också dubbla mängden sås från originalreceptet, jag gillar sås och i den här rätten är det supergott att mosa ner potatis och päron i såsen och sedan ta en bit kyckling. Smakerna exploderar i munnen!

Kommentarer

Populära inlägg